Pozitívne príklady starostlivosti o deti v predškolskom veku

Aktivity pre deti:Starostlivosť o najmenších

Pozitívne príklady starostlivosti o deti v predškolskom veku

Marek


Škôlka, súkromná starostlivosť, zábava, vzdelávanie? To všetko riešia rodičia malých detí, pre ktoré ešte škola nie je povinnou. Preto sme dnes priniesli niekoľko možností, ako deti zabaviť, vzdelať a pripraviť na školský kolektív hravou formou. Príprava na kolektív je dôležitá Jednou z možností, ako pomaly deti „otužovať“ na kolektív je chodiť na začiatku do detského centra ako rodina. Pre tento účel vzniklo Detské centrum TIK – TAK. V článku TIK-TAK – miesto, odkiaľ deti nechcú odísť vysvetľuje  Jana Markotánová  ako sa im podarilo vybudovať priestor, z ktorého deti nechcú odísť. Hry, zábava, dokonca zlepšovanie sa v angličtine a malý kolektív dieťa rýchlo aklimatizujú.  Pri osamostatňovaní dieťaťa a jeho nástupe do škôlky je nesmierne dôležité, aby rodič pevne ustál svoje zásady a držal sa dohody s pedagógom o priebehu adaptačného procesu. Najkritickejšie bývajú ranné odovzdávania dieťaťa do škôlky. Ako postupovať citlivo, ale rázne hovorí práve niekoľko základných rád v článku Ako zvládnuť nástup dieťaťa do jaslí alebo škôlky. Pre deti škôlka nemá byť trest Príkladom pozitívnej škôlky je šARKan. Funguje niečo vyše roka a už za tú krátku dobu okolo seba v Bratislave vytvorila povesť zariadenia, kde deti skutočne vôbec nesmútia za rodičmi. „Cieľom bolo vytvoriť skvelé, radostné prostredie pre malú skupinku detí,“ hovorí Zuzana Ozábalová. Detí má dnes v škôlke päť a všetky do jedného sa ráno obúvajú s radosťou. Ako sa to podarilo a čo všetko ponúka pre deti a akú ústretovosť k rodičom sa dozviete v článku Prečo sa do škôlky šARKan deti tešia? Ďalším zaujímavým zariadením v Bratislave je Detské centrum DC MaxiMax, Poskytuje celoročnú a celodennú starostlivosť deťom vo veku od 2 do 6 rokov a deťom s odloženou školskou dochádzkou. Ich výsadou je množstvo aktivít, no základom je dôraz na tradičnú výchovu a formovanie detí. Formovanie detí je postavené na klasickom spôsobe o ktorom sa viac dozviete v článku Detské centrum s tradičným vzdelávaním „Súčasťou vzdelávacieho programu, ktorý je v súlade s Štátnym vzdelávacím programom, je aj veľa záujmových aktivít, z ktorých si každé dieťa vyberie tú, ktorá ho najviac baví,“ hovorí Miriam Cziborová, riaditeľka centra. Nájsť pre dieťa tú pravú starostlivosť nie je vždy jednoduché, ale vybrať kvalitnú škôlku, alebo detské centrum je ako investícia, ktorá sa vráti pri ich raste a dospievaní.  

30.09.201513963
TIK-TAK – miesto, odkiaľ deti nechcú odísť

Aktivity pre deti:Starostlivosť o najmenších

TIK-TAK – miesto, odkiaľ deti nechcú odísť

Marek


Deti sa u nich cítia príjemne a v každom veku si nájdu svoj kúsok zábavy. Jana Markotánová  zakladala detské centrum TIK – TAK ako miesto, kde môže tráviť spoločné chvíle celá rodina spolu. Nezabúdala však ani na komunitné činnosti a podporu obce pri rôznych akciách. Pomáhala pri oslavách MDD v júni v Hviezdoslavove a najbližšie na konci Septembra podporí Dni obce Hviezdoslavov . Záleží jej, aby ľudia, ktorí do centra TIK – TAK prídu, sa aj s deťmi zabavili a tešili sa na ďalšiu návštevu. „Už sme aj počuli, že deti od nás nechcú odísť,“ hovorí Jana Markotánová , ktorú sme v rozhovore poriadne vyspovedali Čo okrem detského kútika môžu deti u Vás robiť? Deti od 1-2 rokov určite v sprievode s rodičmi sa môžu hrať s autíčkami alebo bábikami, staršie pod dozorom rodičov alebo opatrovateľky môžu čítať, skákať do guľôčok, hrať spoločenské hry, ale aj pre tých čo nemajú doma PlayStation 3, je možné sa zahrať. Vieme zabezpečiť aj priestor na stolný tenis. Máme aj vonkajšie ihrisko s preliezkami a kolotočom.  Ako je u Vás o deti postarané? Vzhľadom ku komplikovanej administratíve za každé dieťa zodpovedá rodič. Vieme ale sprostredkovať opatrovateľku s pedagogickým vzdelaním, ktorá sa po dohode s rodičmi postará o dieťa alebo viac detí naraz. Okrem zábavy chcú rodičia pre svoje deti aj hravú formu vzdelávania. Poskytujete aj takúto možnosť? Od Septembra organizujeme v spolupráci s občianskym združením RASTIEME SPOLU kurz angličtiny pre deti od 2-7 rokov. Kurz je vedený skúsenou mamičkou Zuzanou, ktorá pracovala v súkromnej škôlke v Írsku a tu nazbierala svoje skúsenosti, pesničky a riekanky do svojho repertoáru. Mnohé z nich deti nepoznajú, čo je pre nich benefit, keďže na Slovensku sa s nimi bežne nestretnú. Zuzana na Slovensku pracovala v súkromnej anglickej škôlke a aj v štátnej škôlke. Má teda skúsenosti s menšími, ale i väčšími skupinami detí. Nehovoriac o rôzny vekových  skupinách. Krúžok trvá 30 minút. Za tento čas sú deti maximálne sústredené a vyťažené. Vďaka tomu, že deti sa tu učia formou hry dokážu sa mnoho naučiť. Zuzana sa metodicky pripravuje vďaka čomu hodiny majú svoj plynulý priebeh. Deti vo veku 2-7 rokov sú ako špongia a dokážu prijať nesmierne veľa informácií. Preto je výučba cudzieho jazyka veľkým prínosom pre ich budúcnosť. Zuzana plánuje aj doučovanie pre dospelých formou konverzácií.  Chceli by sme, ale asi až na budúci rok, organizovať aj rôzne krúžky, tvorivé dielne, ručné práce, na to ale potrebujeme niekoho, kto by to organizačne a obsahovo zabezpečil. Viete zabezpečiť aj oslavy narodenín, menín pre deti? Tento mesiac sme začali s organizáciou narodenín a hneď na prvé narodeniny bolo 10 detí a 15 dospelých. V októbri už máme objednávky na ďalšie dve oslavy. Nemáme veľmi veľkú kapacitu, ale ideálne pre 10-15 detí , ktoré sa v závislosti od veku a počasia sa u nás plnohodnotne zahrajú. Samozrejme v prípade väčšej skupiny uzavrieme priestory a zabezpečíme nerušené oslavy. Čo pre deti plánujete túto jeseň a zimu? Už sme začali pripravovať s okolitými škôlkami Helloween - Lampiónový sprievod na konci októbra a určite niečím prekvapíme našich hosti a detičky z okolia na Mikuláša a pred Vianocami. Nesmieme ale prezrádzať všetko...  

29.09.201523858

Máte plnú hlavu projektov

okolo vášho domu, záhrady alebo rodiny?

Povedzte nám to a pusťte to z hlavy. Spojíme Vás s najlepšími dodávateľmi.
Hurá, poďme zariaďovať!
Pri rozvoji dieťaťa nepodceňujte žiadnu stránku!

Aktivity pre deti:To najlepšie pre vaše dieťa

Pri rozvoji dieťaťa nepodceňujte žiadnu stránku!

Marek Aktivity pre deti


Každá významná zmena v živote dieťaťa je rovnako dôležitá aj pre jeho rodičov. Nástup do jaslí alebo škôlky patrí medzi takéto medzníky, keďže dieťa zostáva dlhší čas bez rodičov, v starostlivosti zatiaľ cudzích ľudí. Ešte náročnejšie to mávajú deti, ktoré nemali možnosť napr. formou krúžkov s rodičmi tráviť čas v kolektíve detí ešte pred nástupom do pred-školského zariadenia. Mnohé deti  sú na rodičov, predovšetkým matky dosť pripútané a vstupom do predškolského zariadenia dochádza v živote detí v tejto oblasti ku veľkej zmene. Niektoré detí to zvládajú hravo, bez sĺz a prejavov úzkosti, niektoré sú citlivejšie a prvé dni v škôlke si aj poplačú. Je na rodičovi, aby to pevne ustál a držal sa dohody s pedagógom o priebehu adaptačného procesu. Najkritickejšie bývajú ranné odovzdávania dieťaťa. Zo skúsenosti je pre dieťa najžiaducejšie rýchle odovzdanie a rozlúčenie sa bez zbytočného predlžovania. Väčšina detí sa krátko po odchode rodiča upokojí, niektoré okamžite ako sa stratí rodič z dohľadu .  Ak je dieťa príliš naviazané na matku a tá ranné odlúčenia v škôlke prežíva rovnako emotívne ako jej dieťa, je možné zvážiť, či nezapojiť do procesu radšej otca. Otcovia aj ranný plač dieťaťa zvládajú lepšie a dieťa sa vie rýchlejšie odpútať a začať sa hrať s ostatnými. Podľa psychiatra Rufa odlúčenie je potrebné aj preto, aby sme vlastnili svoje JA. To nám umožňuje vytvárať nové väzby, nové vzťahy a žiť svoj život. Čím viac rodičia spolupracujú na adaptačnom režime  s predškolským zariadením, tým menej je nástup do škôlky pre dieťa stresujúcim. Je žiaduce, aby v rámci adaptačného procesu dokázalo predškolské zariadenie vymedziť skúseného pedagóga, ktorý bude dieťaťu v prvých dňoch nápomocný, zoznámi ho s deťmi, prostredím, pravidlami. V dobrých súkromných škôlkach s malým počtom detí na jedného pedagóga to nie je spravidla problém. Na začiatok je dôležité, aby s nástupom do škôlky boli rodičia bez ohľadu na vek svojho dieťaťa pozitívne naladení a dostatočne pripravení. Čím lepšie je rodič stotožnený s nástupom do škôlky, tým lepšie sa mu podarí pripraviť aj svoje dieťa. Treba brať na zreteľ, že dieťa cíti akúkoľvek neistotu svojich rodičov a to výrazne sťaží prechod do škôlky. Overený postup na efektívnu adaptáciu 1.       Zvoliť si dostatočný čas na adaptačný proces. Každý vnímavý rodič najlepšie pozná svoje dieťa a podľa toho závisí aj zvolený čas na adaptačný proces. 2.       Dohodnúť priebeh adaptačného procesu priamo so zodpovedným pedagógom vo vybranom predškolskom zariadení. 3.       Už doma 2-4 týždne vopred komunikovať s dieťaťom o nástupe do škôlky. Namiesto „neboj sa, v škôlke ti bude dobre“, „nemusíš sa báť, tam sa budeš hrať“ a pod. použiť vždy pozitívne vety bez náznaku pochybností. Napr. „Sme na teba pyšní, že už bude z teba škôlkar.“ „Sme radi, že spoznáš nových kamarátov a veľa nových zaujímavých vecí.“ Treba si odpustiť aj silnejšie perly, ktorými neraz rodičia komunikujú so svojimi deťmi „v škôlke sa s tebou nikto maznať nebude a budeš musieť jesť, čo ti dajú“ alebo „prestaň ma už jedovať, lebo v škôlke ťa naučia poriadku“. Dieťa si dokáže takéto perly zapamätať veľmi dlho a neskôr si to spojí so vstupom do škôlky veľmi negatívne. Akákoľvek komunikácia, ktorá dieťa motivuje a vzbudzuje jeho zvedavosť, čo všetko ho v škôlke čaká je žiaduca. Tiež pomáha, keď aspoň pár mesiacov pred nástupom do škôlky skúsite nechať dieťa v starostlivosti inej osoby (napr. starý rodič, krstní rodičia a pod.) bez prítomnosti rodičov. 4.       Navštíviť predškolské zariadenie spoločne s dieťaťom, spoznať prostredie, spýtať sa na všetky, pre rodiča dôležité otázky. 5.       Oboznámiť predškolské zariadenie  s potrebami dieťaťa, upozorniť na všetky intolerancie na jedlo, veci a pod. Čím mladšie dieťa, tým podrobnejšie treba komunikovať o zaužívaných rituáloch a individuálnych potrebách. 6.       Odo dňa „D“ si doma nadstaviť príjemný ranný rituál. Od vstávania, cez spoločné raňajky, príp. malú spoločnú hru a potom už len veselo vykročiť do škôlky. 7.       Ak má dieťa väzbu na obľúbenú hračku, príp. nejakú inú pomôcku (fľašku, pohárik a pod.) neváhajte ju vziať so sebou. 8.       Je dôležité dieťa uistiť, kedy prídete, že ho ľúbite a vždy dodržať dohodu (dohodnutý čas prevzatia, dieťa síce nepozná hodiny, ale vie, čo je pred obedom, poobede a pod.) 9.       Po príchode po dieťa majte pripravený malý snack (ovocie, tyčinku a pod.), zvítajte sa milo s dieťaťom. Opýtajte sa čo robilo, čo sa mu najviac páčilo a pod. Otázky typu „bolo ti tu dobre“ sú pre dieťa opäť mätúce. Nezabúdajme kam upriamujete svoju pozornosť, tam to rastie ;)  

24.08.201616233

Šport ako cesta k plnohodnotnému životu

Aktivity pre deti:Športová výchova detí

Šport ako cesta k plnohodnotnému životu

Marek Aktivity pre deti


Každá významná zmena v živote dieťaťa je rovnako dôležitá aj pre jeho rodičov. Nástup do jaslí alebo škôlky patrí medzi takéto medzníky, keďže dieťa zostáva dlhší čas bez rodičov, v starostlivosti zatiaľ cudzích ľudí. Ešte náročnejšie to mávajú deti, ktoré nemali možnosť napr. formou krúžkov s rodičmi tráviť čas v kolektíve detí ešte pred nástupom do pred-školského zariadenia. Mnohé deti  sú na rodičov, predovšetkým matky dosť pripútané a vstupom do predškolského zariadenia dochádza v živote detí v tejto oblasti ku veľkej zmene. Niektoré detí to zvládajú hravo, bez sĺz a prejavov úzkosti, niektoré sú citlivejšie a prvé dni v škôlke si aj poplačú. Je na rodičovi, aby to pevne ustál a držal sa dohody s pedagógom o priebehu adaptačného procesu. Najkritickejšie bývajú ranné odovzdávania dieťaťa. Zo skúsenosti je pre dieťa najžiaducejšie rýchle odovzdanie a rozlúčenie sa bez zbytočného predlžovania. Väčšina detí sa krátko po odchode rodiča upokojí, niektoré okamžite ako sa stratí rodič z dohľadu .  Ak je dieťa príliš naviazané na matku a tá ranné odlúčenia v škôlke prežíva rovnako emotívne ako jej dieťa, je možné zvážiť, či nezapojiť do procesu radšej otca. Otcovia aj ranný plač dieťaťa zvládajú lepšie a dieťa sa vie rýchlejšie odpútať a začať sa hrať s ostatnými. Podľa psychiatra Rufa odlúčenie je potrebné aj preto, aby sme vlastnili svoje JA. To nám umožňuje vytvárať nové väzby, nové vzťahy a žiť svoj život. Čím viac rodičia spolupracujú na adaptačnom režime  s predškolským zariadením, tým menej je nástup do škôlky pre dieťa stresujúcim. Je žiaduce, aby v rámci adaptačného procesu dokázalo predškolské zariadenie vymedziť skúseného pedagóga, ktorý bude dieťaťu v prvých dňoch nápomocný, zoznámi ho s deťmi, prostredím, pravidlami. V dobrých súkromných škôlkach s malým počtom detí na jedného pedagóga to nie je spravidla problém. Na začiatok je dôležité, aby s nástupom do škôlky boli rodičia bez ohľadu na vek svojho dieťaťa pozitívne naladení a dostatočne pripravení. Čím lepšie je rodič stotožnený s nástupom do škôlky, tým lepšie sa mu podarí pripraviť aj svoje dieťa. Treba brať na zreteľ, že dieťa cíti akúkoľvek neistotu svojich rodičov a to výrazne sťaží prechod do škôlky. Overený postup na efektívnu adaptáciu 1.       Zvoliť si dostatočný čas na adaptačný proces. Každý vnímavý rodič najlepšie pozná svoje dieťa a podľa toho závisí aj zvolený čas na adaptačný proces. 2.       Dohodnúť priebeh adaptačného procesu priamo so zodpovedným pedagógom vo vybranom predškolskom zariadení. 3.       Už doma 2-4 týždne vopred komunikovať s dieťaťom o nástupe do škôlky. Namiesto „neboj sa, v škôlke ti bude dobre“, „nemusíš sa báť, tam sa budeš hrať“ a pod. použiť vždy pozitívne vety bez náznaku pochybností. Napr. „Sme na teba pyšní, že už bude z teba škôlkar.“ „Sme radi, že spoznáš nových kamarátov a veľa nových zaujímavých vecí.“ Treba si odpustiť aj silnejšie perly, ktorými neraz rodičia komunikujú so svojimi deťmi „v škôlke sa s tebou nikto maznať nebude a budeš musieť jesť, čo ti dajú“ alebo „prestaň ma už jedovať, lebo v škôlke ťa naučia poriadku“. Dieťa si dokáže takéto perly zapamätať veľmi dlho a neskôr si to spojí so vstupom do škôlky veľmi negatívne. Akákoľvek komunikácia, ktorá dieťa motivuje a vzbudzuje jeho zvedavosť, čo všetko ho v škôlke čaká je žiaduca. Tiež pomáha, keď aspoň pár mesiacov pred nástupom do škôlky skúsite nechať dieťa v starostlivosti inej osoby (napr. starý rodič, krstní rodičia a pod.) bez prítomnosti rodičov. 4.       Navštíviť predškolské zariadenie spoločne s dieťaťom, spoznať prostredie, spýtať sa na všetky, pre rodiča dôležité otázky. 5.       Oboznámiť predškolské zariadenie  s potrebami dieťaťa, upozorniť na všetky intolerancie na jedlo, veci a pod. Čím mladšie dieťa, tým podrobnejšie treba komunikovať o zaužívaných rituáloch a individuálnych potrebách. 6.       Odo dňa „D“ si doma nadstaviť príjemný ranný rituál. Od vstávania, cez spoločné raňajky, príp. malú spoločnú hru a potom už len veselo vykročiť do škôlky. 7.       Ak má dieťa väzbu na obľúbenú hračku, príp. nejakú inú pomôcku (fľašku, pohárik a pod.) neváhajte ju vziať so sebou. 8.       Je dôležité dieťa uistiť, kedy prídete, že ho ľúbite a vždy dodržať dohodu (dohodnutý čas prevzatia, dieťa síce nepozná hodiny, ale vie, čo je pred obedom, poobede a pod.) 9.       Po príchode po dieťa majte pripravený malý snack (ovocie, tyčinku a pod.), zvítajte sa milo s dieťaťom. Opýtajte sa čo robilo, čo sa mu najviac páčilo a pod. Otázky typu „bolo ti tu dobre“ sú pre dieťa opäť mätúce. Nezabúdajme kam upriamujete svoju pozornosť, tam to rastie ;)  

21.08.201511322


Novinky zariaďovania



Táto webová stránka používa k zlepšeniu vašej skúsenosti súbory cookies. Ďalším používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
Súhlasím